Międzypokoleniowe różnice w rozumieniu świata w ujęciu neurodydaktycznym

StartFarmalitykaArchiwumMiędzypokoleniowe różnice w...

Międzypokoleniowe różnice w rozumieniu świata w ujęciu neurodydaktycznym

21.03.2022

Szanowni Państwo!

W imieniu całego zespołu Farmalityki mamy zaszczyt zaprosić Państwa na kolejny wykład w ramach naszych spotkań. W najbliższy poniedziałek, 21.03.2022 o godz. 18:00, spotkanie on-line z dr. Markiem Kaczmarzykiem, prof. UŚ. Temat wykładu: „Międzypokoleniowe różnice w rozumieniu świata w ujęciu neurodydaktycznym”. W trakcie wykładu zostanie wyjaśnione neurobiologiczne podłoże konfliktu pokoleń i granice możliwości minimalizowania czy też unikania jego następstw.
Sylwetka prelegenta: dr Marek Kaczmarzyk, prof. UŚ biolog, neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel akademicki, popularyzator nauki oraz aktywny członek panelu eksperckiego programu EduAkcja. Autor licznych artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia. Proponuje spojrzenie na proces edukacji, oraz procesy relacyjne w ludzkich grupach zadaniowych, przez pryzmat znaczenia biologicznego podłoża, szczególnie najnowszych osiągnięć neuronauk. Propagator dydaktyki ewolucyjnej – dziedziny zajmującej się wyodrębnieniem, rozpoznaniem i praktycznym wykorzystaniem wpływu mechanizmów ewolucyjnych (zarówno ewolucji biologicznej, jak i kulturowej) na procesy uczenia się i rozwój kompetencji w zakresie relacji w grupach.
Opis wykładu: Etapy dojrzewania ośrodkowego układu nerwowego człowieka przebiegają w sposób, który wpływa na aktywność poznawczą. Wielkość ludzkiego mózgu wywołuje konieczność przedwczesnego urodzenia i ostateczne dojrzewanie tego narządu już poza organizmem matki. Opóźnia to i wydłuża procesy wytwarzania ostatecznej architektury kory. Późniejsza przebudowa w okresie adolescencji pogłębia różnice w strukturze, powodując niespójność modelu świata. Środowisko, w którym dojrzewają mózgi ludzi kolejnych pokoleń jest różne, a to może stanowić część powodów, dla których pełne porozumienie w opisie rzeczywistości jest nieosiągalne. W trakcie wykładu spojrzymy na neurobiologiczne podłoże konfliktu pokoleń i granice możliwości minimalizowania czy też unikania jego następstw.